למה יוגה

ההתפתחות הטכנולוגית והשפע הרב גורמים לנו "ליהנות" מסגנון חיים המזיק לנו. אנו ממעטים בעבודה פיזית, מבלים שעות מול המחשב, אוכלים המון ודואגים הרבה יותר מדי. 

מאת: קובי לביא, במרכז

 

הסטטיסטיקה מראה כי רבים מאיתנו סובלים (או נסבול בעתיד) מכאבי ראש איומים, עייפות יתר וחוסר סיפוק כרוני. התרופות כידוע אינן פיתרון. אז מה עושים? יוגה!


כבר מזמן שיוגה איננה מילה גסה במחוזותינו. אם בעבר, ההקשר הראשון ל"יוגיסט" (מתרגל יוגה הדוק) היה שיוכו לאיזו כת של בלתי מחוברים בעליל, הרי בזמננו תרגול היוגה נתפס כתרגול מעמיק ובריאותי במיוחד, שלא לומר טרנדי.אנשים העובדים זמן ממושך אל מול מחשב, צעירים בעלי הפרעות קשב וריכוז ברמות שונות, אנשים הסובלים מהפרעות נשימה-עצבים ולב, מבוגרים עם בעיות כרוניות מגוונות, נשים הרות, נשים לאחר לידה, בגיל המעבר ואפילו תינוקות בני חודשים ספורים – כולם כבר גילו את נפלאות תרגול היוגה, שלא לומר התעמלות.           

ואכן יוגה איננה ספורט או התעמלות, היא הרבה מעבר לכך – יוגה היא דרך חיים. ובהשוואה לתרגול הטרנדי שנפוץ בחדרי הכושר – היא האב הרוחני המייסד. פילאטיס, פלדנקרייז ואפילו אימונים אירוביים שונים שאבו את השראתם מן היוגה, שהיתה כאן הרבה לפניהם (ובטח תישאר גם אחריהם).  "בשונה מכל התעמלות, יוגה איננה אימון גופני בלבד - יוגה היא אימון לגוף וגם לנשמה - ממש כך", אומרת דנה דברת-לביא, מרכזת תחום יוגה "במרכז" המתמחה בהוראת יוגה לנשים, "היוגה מאפשרת אימון גופני ברמות עמוקות במקביל לאימון נשימתי ותודעתי. אנשים מגיעים ליוגה מהרבה סיבות, לעיתים בגלל הגוף אך רבים מגיעים דווקא בכדי לפתור בעיות הקשורות יותר בנפש כמו חוסר שקט פנימי ומחשבות טורדניות. היוגה מאפשרת להתמודד גם עם בעיות מהסוג הזה ולהחדיר קצת שקט לנפש מוטרדת ומתוחה, כי הרי שורש הבעיה בנפש, שמלכתחילה היא זו ש-'יצרה' את ה-'בעיות' של הגוף".  

 

קצת היסטוריה

היוגה היא פילוסופיה הודית עתיקה המהווה ענף של ההינדואיזם ההודי. היוגה התפתחה בעיקר כדרך חיים רוחנית המשלבת טכניקות ותרגולים שמטרתם לאזן ולזכך את הגוף והנפש. בעזרת תרגילים המבוצעים באמצעות הגוף, טכניקות נשימה ושיטות שונות של מדיטציה שהועברו במשך דורות ובסודיות גמורה מהמורה לתלמיד. התרגילים פותחו על ידי חכמי הודו הקדומים הנקראים "רישים", אשר היו בעלי ידע מדעי פיזיולוגי, פסיכולוגי ורוחני רב.מטרתה המקורית הינה להשקיט את התודעה (MIND), ובכך לשחרר את האדם מכבלי המציאות הגשמית (הסבל) בה הוא חי. על פי היוגה האדם והטבע חד הם, ובאמצעות חיבור בין הגוף, הנפש והרוח מתחבר ה"יוגיסט" ליקום כולו.

"יוגה" משמעה בסנסקריט (הודית עתיקה) היא "איחוד" בין גוף ונפש. חשוב לציין כי על פי כתבי היוגה העתיקים היוגה אינה מטרה או יעד, היא למעשה מהותו וטבעו האמיתיים של האדם.היסטוריונים מצאו כי יסודות של היוגה פותחו כבר לפני כחמשת אלפים שנה, אך היוגה המעשית, זו המתבססת על סדרה של תרגילים (על פי טקסטים עתיקים), היא בת כאלפיים שנה "בלבד".  

כמובן שלמערב היא הגיע ב"איחור קל" רק בתחילת המאה העשרים. מאחורי פסוקי היוגה הנקראים "היוגה סוטרות של פטאנג'אלי", עומדת פילוסופיה השואפת לקדם את המתרגל לקראת תודעה צלולה. היוגה אם כן מספקת דרך ל"חיים טובים" יותר, מעין מערכת של קווים מנחים- מעשיים ומוסריים – שתפקידם לסייע לנו לחיות חיים מאוזנים ובריאים יותר.חכמי היוגה הקדומים פיתחו גם את ה"איורוודה", אחת משיטות הרפואה העתיקות בעולם שעסקה בהתמודדות עם מחלות ורעלים, ניתוחים, אא"ג ואפילו רפואת נשים וילדים קדומה. הכתבים המסורתיים של הרפואה היוגית מכילים כמויות ידע מדהימות בהקיפם ובדיוקם ונמצאים בשימוש עד עצם היום הזה.היוגה אם כן, ובניגוד לדעה הרווחת עליה, אינה מסתכמת בביצוע תנוחות היוגה הפיזיות (ה-"אסנות"), אלא משמשת כדרך חיים רוחנית אשר תרגול הגוף הפיזי מהווה רק חלק ממנה.  

 

 עקרונות  היוגה 

ה"אסאנות" - תרגול גופני נכון

ביוגה שמים דגש רב על התרגול הפיזי שמיועד כאמור להגברת ההרמוניה והאיזון באדם. תרגול נכון באמצעות הגברת זרימת הדם והגמישות משול ל"שימון" נכון של המערכות הגופניות (מפרקים, שרירים, רצועות וגידים) וכן משפר את תפקוד המע' הפנימיות (לב, ריאות, רביה, עיכול וכו'). תנוחת גוף יציבה נקראת ביוגה "אסאנה", על אלפי צורותיה השונות. ביוגה אנו שוהים באסנות ומבצעים אותן באיטיות ובמודעות לגוף ולנשימה. זאת הסיבה העיקרית שתרגול היוגה שונה מספורט אחר שכן מדובר גם בתרגול וריכוז מנטאלי (זה לא פשוט כמו שזה עלול להישמע).ישנן כשלושים תנוחות שימושיות למתרגל הפשוט. שמות תנוחות רבות נלקחו מעולם הטבע והחי (תנוחת העץ, ההר, הכלב, הדג, והעכביש למשל) , שמות אחרים מתארים את ארגון הגוף בתנוחה או חפץ דומה (ראש-ברכיים, גשר, מחרשה וכדומה). לכל תנוחה התפקיד שלה בחיזוק וארגון מע' הגוף שלנו. כל אחד יכול לתרגל את תנוחות היוגה, כמעט ללא התחשבות בגיל או יכולות פיסיות.שכן בשונה מספורט ההישג הוא פנימי ולא חיצוני.   אנו לא מתחרים באף אחד ולא עוברים בתרגול את סף הכאב.  

 

נשימה נכונה

נשימה היא מקור האנרגיה החשוב ביותר של הגוף (כפי שמחשבה היא שואבת הכוח העיקרי ממנו). על פי היוגה הנשימה נקראת "פראנה" (מקור אנרגיה) ושליטה בה מובילה לשליטה בתודעה שלנו. "פראנאיימה" היא תרגול היכולת לנשום, ואומר שליטה בכוח החיים והיא סוד הריפוי האמיתי של היוגה - כל המחלות יכולות להירפא באמצעותה. יהיה מוזר לגלות כי רוב המבוגרים בימינו אינם נושמים נכון. נשימה נכונה מורכבת מפעולת שאיפה עמוקה לסרעפת (מילוי הבטן התחתונה ולא הכתפיים או החזה) ופעולת נשיפה מלאה (הוצאת כל האוויר). מרבית המבוגרים משתמשים בנשימתם רק בחלק קטן מקיבולת הריאה שלהם וסובלים בשל כך ממתח באזור הצוואר והגב העליון וכן מחוסר חמצן בגוף הגורם ל"קלקולים" רבים בגופנו. אנשים שלא נושמים נכון (ומודאגים יותר מדי) מתעייפים מהר וסובלים מתשישות כרונית, ואינם יודעים למה..  

 

תזונה נכונה

גופינו זקוק לחמשת אבות המזון על מנת לקיים את עצמו כהלכה. המזון הוא "הדלק" הבסיסי שלנו. תזונה יוגית מורכבת ממזון צמחוני בלבד ומבוססת על מזונות לא מעובדים, הקרובים לצורתם הטבעית וקלים מאוד לעיכול ע"י הגוף. עיבוד המזון, בישול יתר, טיגון וחומרים משמרים למיניהם מחרבים את ערכו התזונתי של מזוננו עד כדי כך שלא רק שגופינו אינו יכול להפיק ממנו אנרגיה אלא הוא אף נפגע ממנו. בדומה לדתות אחרות, גם ביוגה צומות מומלצים כדרך להבראה ממחלות וטיהור רוחני.  

 

 

 

הרפיה נכונה

כפי שכל מכונה זקוקה למנוחה לעיתים כך גם אנחנו. יעילותם של גופינו ונפשנו פוחתת במאמץ מתמשך וללא מנוחה. ההרפיה היא דרך הטבע "למלא מצברים" ולהתחדש. שליטה בהרפיה משמעה שליטה בפראנה (אנרגית החיים) לשם ויסות ואיזון עבודת הגוף וההכרה, שכן בהרפיה  אנו לא מאבדים אנרגיה (למעט חילוף חומרים בסיסי). להרפיה מלאה שלושה שלבים: הרפיה פיסית, מנטאלית ורוחנית.  

 

חשיבה חיובית ומדיטציה

כפי שהיוגה דורשת שליטה בגוף כך היא דורשת גם שליטה במחשבה, ברגשות ובהתעלות מעבר לתשוקות ויצרים. מחשבה טהורה מביאה לידי פעולה טהורה וזהו הציווי היוגי לחשיבה חיובית, לא בכדי להשיג משהו (כפי שמקובל בספרות העידן החדש) אלא פשוט בשביל להיות טובים יותר. מחשבה שלילית "מלכלכת" את נפשנו, פשוט כך. היצרים שלנו (גרגרנות, חמדנות, מיניות יתר וכו') מביאים לביטוי את הטבע הנמוך שלנו ומסיטים אותנו מאיזון וייצוב התודעה שלנו. שאלו את עצמכם: "האם אני שולט ברגשותיי ויצרי, או שמא הם שולטים בי?" הימנעות מיצרים ותרגול מדיטציה הם דרך לאימון שליטה בהכרה וחווית טבענו הנעלה האמיתי, "להיות העגלון ולא הכרכרה והסוסים" כפי שאמר פעם אפלטון בהמשלה. קיימות שיטות מדיטציה רבות ואין זה המקום לפרטן, רק אומר כי חווית המדיטציה "מביאה" אותנו אל מעבר לגבולות החושים, השכל, ההכרה ומימד החלל-זמן אל עבר איחוד מלא עם היקום האינסופי. 

 

תרגול מעשי להפגת מתח ודאגה

באמצעות תרגילי נשימה, תנועה והרפיה ניתן להפיג את המתח המצטבר ברמה הגופנית והנפשית. תרגילים אלו עשויים להועיל לכל בני המשפחה, גם לילדים ומבוגרים. על אף הקושי של "להביא את עצמנו" לתרגל, מומלץ להמשיך ולנסות ואפילו למשך עשר דקות בלבד. הנה מספר תרגולים שניתן לקיים בבית כל שעה כאשר מרגישים מתוחים, עייפים וחסרי שקט. מומלץ לתרגל תחילה לא יותר מעשר דקות לכל חלק. יתכן כי חלקכם שלא מורגלים עדיין בנשימה נכונה עלולים להרגיש מעט סחרחורת. לא נורא, זה רק עודף חמצן - גופינו מתרגל מהר מאוד לדברים טובים...

 

>>לוח שיעורים במרכז. הרשמה להתנסות