יוגה נשית

יוגה נשית היא שיטת תרגול המשלבת בין מסורת היוגה לבין הבנת דרך הפעולה הייחודית של הגוף הנשי 

כתבה דנה דברת-לביא. מורה בכירה ליוגה, מכשירה מורות יוגה במכון וינגייט במסגרת ריכוז קורס מורי יוגה לנשים בהריון ואחרי לידה.  מנהלת ומלמדת ב"יוגה במרכז". 

 

שיטת התרגול מעניקה פרשנות נשית לא רק לתנוחות השונות, אלא גם – ובעיקר – לתובנות העמוקות שהיוגה יכולה להציע לנשים במעגלי חייהן המשתנים.

אופי התרגול מותאם למחזוריות חיי האישה ולשינויים המתחוללים בגופה בתקופות שונות בחייה: מחזור חודשי, הריון, לידה ואחרי לידה, גיל המעבר ועוד.  תיאור תרגול יוגה נשית

 

דרך היוגה הנשית מעניקה לנשים הזדמנות לשפר את איכות חייהן, ולהקל על תסמינים שונים המלווים אותן בחיי היום יום. היא מציעה פסק זמן ממירוץ החיים התובעני, ומיועדת לכל אישה, בכל גיל ובכל מצב גופני.

 

היוגה היא תורה בת אלפי שנים, שהתפתחה מתוך קשב עמוק לאדם, לטבע שסביבו, למערכות היחסים שלו עם עצמו ועם סביבתו ולמעשה לחיים עצמם. המילה יוגה פירושה – איחוד. איחוד האדם עם עצמו, עם סביבתו, עם אלוהיו וכדומה. ראשיתה של היוגה אינה בתרגול הפיזי כי אם בתרגול מנטלי, תרגול התודעה.

התרגול הגופני התפתח בשלב מאוחר יותר מתוך אמונה כי התודעה, הנפש, שוכנות בתוך גוף שזקוק לנוחות ויציבות. פיתוחה והעמקתה לאורך ההיסטוריה נעשו בעיקר על ידי גברים.

 

רוב מתרגלי היוגה היו גברים ולכן הותאם התרגול אליהם. מירה ארצי פדן פיתחה את היוגה הנשית כאשר ליוותה לאורך שנים נשים בתקופות חיים שונות, דרך קורסי הכנה ללידה, הנקה, בעיות פיריון ולנוכח קשיים נוספים שחוו בחייהן. השיטה שפיתחה מאפשרת לנשים ליצור שינוי בחייהן דרך מודעות לגוף והקשבה למסרים העולים ממנו.

 

כאשר התחלתי לתרגל יוגה עם נשים, התבררה לי אט אט העובדה שגם כאן... נשים שונות מגברים. שונות: לא טובות פחות, לא מסוגלות פחות, אלא בנויות אחרת ועל כן זקוקות לעבודה ממקום שונה. למשל, אזור רצפת האגן אצל נשים אוגר מידע משמעותי על חייהן, בגוף ובנפש.

 

יוגה נשית מאפשרת עבודת-עומק על אזור רצפת האגן, כך שנשים יכולות להתמודד טוב יותר עם המחזור החודשי, עם בעיות פוריות, עם תופעות כמו מיגרנות חוזרות או עם תנודות המקושרות לגיל המעבר. עוד על אזור רצפת האגן ועבודת המולה-בנדהה ביוגה נשית ניתן את הדעת על ההורמונים הנשיים, ועל השפעתם לאורך השנים, ונתרגל תנוחות ונשימות אשר עוזרות להסדיר את הפעילות ההורמונלית ולאפשר לה לעבוד במיטבה.

 

עוד על הורמונים ויוגה בשיעורי יוגה נשית יש חשיבות למידע כמו: האם את בהיריון? האם את סובלת ממתחים קבועים? האם את בטיפולי פריון או אחרי לידה? האם התחילו תופעות המקושרות לגיל המעבר? המידע הוא חלק מהתרגול, ויש התאמה אישית לנשים בהתאם למצבן. ביוגה נשית נעשית עבודה עם מערכת השרירים המייצבת – קבוצת שרירים עמוקים, אשר מייצבת את שאר התנועות השגרתיות של הגוף, אך ברוב התרגולים היא מוזנחת. כאשר מאפשרים לשרירים אלה לעבוד היטב, הם תומכים ומייצבים את השלד, כך שתנועות הגוף נעשות באופן נכון יותר. החיזוק מפחית נזקים אפשריים לגוף, כמו כאבי גב, פריצות דיסקים, מתח בחגורת כתפיים, חולשה באברי האגן ועוד ועוד.

 

עוד על עבודה עם מערכת השרירים המייצבת. בתרגול יוגה נשית נתייחס למעגלי החיים של נשים ולאפשרות להתבונן לתוכם דרך המשקפיים הייחודיות של היוגה, זאת באמצעות תרגילי נשימה,  תובנות מהפילוסופיה של היוגה, וגם דרך חיבור למקורות עדכניים, רפואיים ואלטרנטיביים, אשר מציעים דרך אחרת להבנת הגוף והנפש הנשית.  

שלכם דנה

 

>>לקרוא עוד על יוגה לנשים

 תרגול עצמי:  תרגול יוגה לנשים

>>לוח שיעורי יוגה במרכז. הרשמה להתנסות

>>קראו על עוד סגנונות תרגול יוגה בתפריט למטה V