שיטת האתה יוגה (האטה יוגה) - Hatha yoga

יוגה קלאסית

יוגה היא אחת מששת האסכולות של הפילוסופיה ההינדית, המתמקדת במדיטציה. בהודו, יוגה נראית כמכוונת לשליטה פיסיולוגית ורוחנית כאחד. מחוץ להודו, היוגה מקושרת בעיקר עם תרגול אסאנות (תנוחות) של האטה יוגה.

המילה יוגה מקורה בשפה הסנסקריט ופירושה איחוד. יוגה אינה יעד או מטרה שכן זהו מהותו וטבעו של האדם. כל מאמץ או מאבק להשיג מצב מסוים יוצר הפרדה נוספת, קונפליקט והרחקה גדולה יותר מהאיחוד. היוגה, על כל הבטיה, באה להאיר את המודעות למצב זה של איחוד.

ארבעת הנתיבים העיקריים של היוגה הם קארמה יוגה, גניאנה יוגה, בהקטי יוגה ורג'ה יוגה. מתרגל מסור של יוגה נקרא יוגי, יוגין (זכר), או יוגיני (נקבה)

 

קיימים ארבעה זרמים עיקריים ביוגה:

קרמה יוגה - היוגה של הפעולה. קרמה בשפה הסנסקריט פירושה גורל. כל פעולה שאנו מבצעים משפיעה על הגורל שלנו וגורמת לתוצאה מסויימת, פעולה חיובית יוצרת קרמה חיובית ופעולה שלילית יוצרת קרמה שלילית. הפעולה מצביעה על מצב תודעתו של מבצע הפעולה ומביאה למציאות המסויימת שבה הוא נמצא. מטרתה של הקרמה יוגה היא לנקות ולטהר את ההכרה.

בהקטי יוגה – היוגה של הדבקות. התמסרות לאל.

ראג'ה יוגה – היוגה של המדיטציה, לימוד ההכרה ושביל החקירה העצמית. הראג'ה בשפה הסנסקריט פירושו מלך. לפי ה"יוגה סוטרות" של פאטנג'לי מכונה הראג'ה יוגה גם אשטנגה יוגה. אשטנגה בשפה הסנסקריט פירושה שמונה שלבים. פטאנג'לי מתאר שמונה שלבים של שיטות תירגול שונות על מנת להגיע לאיחוד דרך שליטה בגוף ובהכרה.

ויג'ניאנה יוגה (ודנטה) – לימוד האמת וידיעתה. האדם הרואה את היקום כנפרד ממנו חי בבורות ואשליה. דרך לימוד מכתבי קודש ודיונים פילוסופים האדם חווה התנסות ישירה באחדות (הארה). שיטות אלה באות לפתח את האדם בצורה הרמונית – מבחינה מעשית, רגשית ואינטלקטואלית.

 

מוזמנים לתרגל איתנו גם בבית: יוגה למתחילים שיעור ראשון - רוצים עוד ? הירשמו כמנויים לערוץ היוטיוב שלנו

 

היוגה סוטרות של פטאנג'אלי

היוגה סוטרות של פטאנג'אלי הינו כתב בעל 196 פסוקים שנערכו על ידי הצדיק פטאנג'אלי בזמן כלשהוא בין השנים 100 לפני הספירה ל-200 לספירה. זה ברור שפטאנג'אלי ערך את הדרשנה (השיטה הפילוסופית) שלו מתוך הבסיס של האופנישדות, הבהגווד גיטה ופילוסופיית ה-שנקיה (Shankya). פטאנג'אלי מציג את מטרת היוגה כ-"השבתת השינויים בחומר ההכרה" (צ'יטה ווריטי נירודהא).

ביחס לסיווג השבילים הרוחניים על פי הבהגווד גיטה, היוגה של פטאנגאלי היא צורה של ראג'ה יוגה, משום שהמדיטציה נתפסת כדרך לעבר המטרה הסופית. פטאנג'אלי עצמו מציג בפרק השני של הכתב את ה-"אשטנגה יוגה" ("היוגה בעלת 8 האברים"), שמונת השלבים שהוא מציג הינם דרך מעשית לעבר הגשמת ה-"הארה" או מצב של תודעת-על הנקרא "סמדהי". הרעיון של שמונת האברים הוא רעיון מרכזי בראג'ה יוגה מנקודה זו ואילך, והוא מאפיין מרכזי בפועל של כל וריאציה של ראג'ה יוגה הנלמדת כיום.

 

האטה יוגה פרדיפיקה

האטה יוגה היא שביל רוחני שהוצג על ידי יוגי סוואטמארמה, צדיק יוגי שחי במאה ה-15 בהודו, שחיבר את ה-"האטה יוגה פרדיפיקה". ההאטה יוגה התפתחה מהראג'ה יוגה של פטאנג'אלי אבל היא שונה ממנה בצורה מהותית, בכך שהיא מתמקדת בשאד-קרמה (שש טכניקות הניקוי היוגיות היודועות גם כ-קריות), באסנות תרבותיות (מגוון תנוחות היוגה המוכרות היום במערב ולא רק תנוחות הישיבה שפטנג'לי מתייחס אליהן), ובעקר בטכניקות הנשימה הרבות הבאות לטהר את הנאדים (צנורות האנרגיה בהם זורמת הפראנה - אנרגיית החיים). הפראניאמה תופסת מקום מרכזי בשיטה זו ולוקחת את המתרגל דרך תהליכים של טיהור הנאדים ועד לאיחוד של אנרגיות השמש "הא" ו - "תא" בתוך הנאדי המרכזי בגוף - הסושומנה ועירור של הקונדליני שקטי המעוררת בטורה את מרכזי התודעה השונים במעלה עמוד השידרה עד להשגת מצב ההארה.


בניגוד לכך, הראג'ה יוגה שהוצגה על ידי פטאנג'אלי והמתחילה כמו גם ה-האתה יוגה בטיהור מוסרי (יאמות וניאמות), ואיזון הגוף דרך אסאנה (תנוחות) ופראנהיאמה (טכניקות נשימהנשימה) מתמקדת בפקטיקות של שליטה בהכרה ולא באנרגיית החיים. התרגולים העיקריים כאן הינם הסמיאמות (טכניקות של ריכוז- מדיטציה וכניסה למצבי מודעות על - סמדהי). האטה יוגה מכילה השפעות טנטריות מהותיות, ומציינת את הפעם הראשונה שבה המושגים צאקרה וקונדליני נכנסו לתוך הקאנון היוגי. ה-האתה יוגה מוגדרת כהכנה ל"טיפוס" על הפסגות הנשגבות של הרג'ה יוגהץ האטה יוגה, על כל הוואריאציות המודרניות שלה, מזוהה על ידי רוב האנשים עם המילה "יוגה" כיום. בגלל שבמערב מושם דגש על הגוף דרך תרגול האסאנות ופרנהיאמה. מתרגלים מערביים מסתפקים בבריאות פיסית וחיוניות, המושגים על ידי תרגול היוגה, ואינם מתעניינים בששת האברים האחרים של הוראת ההאטה יוגה, או אפילו במסורת ההרג'ה יוגה העתיקה עליה היא מבוססת.

 

 

יוגה אונליין במרכז

 

הפילוסופיה של היוגה

המטרה הסופית, בכל אסכולה של היוגה, היא הגשמת השחרור מסבל גשמי וממעגל הלידות והמוות (סאמסרה). יוגה דורשת שליטה בגוף, במחשבה וברגשות ובהתעלות מעבר לתשוקות. על פי הדבקים בדרך היוגה, היוגי מגיע בסופו של דבר למצב של הארה (מוקשה), כאשר יש הפסקה של מחשבות וחוויה של איחוד נשגב. איחוד זה הוא בין הנשמה האינדיווידואלית (ג'יוואטמן) לבין המציאות הנעלה (פרהברהמן), כפי שטוענת האדוויטה וודנטה, או עם אספקט אלוהי מסויים כפי שטוענת הדוויטה או ההינדואיזם הדואלי, וחלק מהבודהיזם.

המשותף כמעט לכל הזרמים ביוגה הוא תרגול ריכוז (דהארנה) ומדיטציה (דהיינה). על פי ההגדרה של פטאנג'אלי, דהארנה היא "ריכוז התודעה לנקודה אחת". המודעות מרוכזת לנקודת חישה אחת (לדוגמא ריכוז באוויר העובר דרך הנחיריים). ריכוז מתמיד בנקודה אחת מוביל בהדרגתיות למדיטציה (דהיינה), אשר בה הכושר המנטאלי מתרחב ומתאחד עם משהו כביר. מודטים לעיתים מדווחים על הרגשה של שלווה, שמחה ואחדות.

המיקוד במדיטציה עשוי להשתנות משיטה לשיטה, כלומר מדיטציה על אחת הצ'אקרות, כגון על מרכז הלב (אנהתא) או על העין השלישית (אג'נה); או מדיטציה על אספקט אלוהי כגון קרישנה, שיוה, רמה וכו'; או על איכות מסוימת כגון שלום. אסכולות שאינן דואליות כגון האדוויטה ודנטה עשויים להבליט מדיטציה על הנשגב ללא צורה מסוימת (נירגונא ברהמן). דבר זה אנלוגי מהרבה בחינות למדיטציה הבודהיסטית על ריקנות.

 

חמשת עקרונות היוגה

תרגול פיסי נכון

תרגול נכון משמש כמערכת השימון לגוף (למפרקים, לשרירים, לרצועות לגידים וכו'), ע"י הגברת זרימת הדם והגמישות. התרגול ע"פ שיטת היוגה הוא המקיף ביותר, והוא מיועד להגברת ההרמוניה והאיזון של האדם בכל המובנים. אסנה היא תנוחה יציבה. את האסנות אנו מחזיקים למשך זמן. אנו מבצעים את האסנות באיטיות ובמודעות ולכן האסנות לא מפיקות רק הטבות פיסיות, אלא הן בעצמן תרגילים מנטליים בריכוז ובמדיטציה.

מאחר שתמיד אנו מתרגלים את היוגה תוך כדי נשימה עמוקה וריכוז, האסנות מסייעות לפתח שליטה מנטלית.

 

נשימה נכונה

רוב האנשים משתמשים בנשימתם רק בחלק זעיר מקיבולת הריאה שלהם. הם נושמים בצורה רדודה, כתפיהם משוכות לפנים, הם סובלים ממתח באזור הגב העליון והצוואר, ומחוסר בחמצן. אנשים אלה מתעייפים בקלות, ואינם יודעים מדוע.

נשימה נכונה מחברת את הגוף למאגר הכח שלו – מקלעת השמש, בה נאגרת כמות עצומה של אנרגיה. כאשר אנו מתחברים אל מקור אנרגיה זה, ע"י טכניקות נשימה יוגיות (פרנאימה), האנרגיה מתועלת למטרות התחדשות הגוף וההכרה.

ההטבה המשמעותית ביותר של נשימה טובה היא הויסות של הפְּרַנָה, או האנרגיה העצבית, שמגבירה את רמת החיוניות שלנו. שליטה בפְּרַנָה מובילה לשליטה בהכרה.

כל המחלות של הגוף יכולות להיעקר מהשורש על-ידי ויסות הפְּרַנָה – זהו הסוד של הריפוי – הילינג.

כל העוסקים בדיקור סיני, שיאצו, ריפוי באמונה, רופאים בעלי יד-מרפאה וכו' – כולם דוגמאות לפיתוח דרגה גבוהה של שליטה מודעת או בלתי-מודעת בפְּרַנָה.

 

הרפיה נכונה

ההרפיה היא דרכו של הטבע לטעון מחדש את הגוף. כאשר הגוף וההכרה עובדים באופן מתמשך, יעילותם פוחתת. על-מנת לווסת ולאזן את העבודה של הגוף וההכרה, יהיה זה נחוץ ללמוד כיצד לצמצם את האנרגיה המופקת על-ידי הגוף – וזוהי המטרה העיקרית של לימוד ההרפיה.

במהלך ההרפיה, אין כמעט פְּרַנָה שמבוזבזת. מלבד חלק זעום שנאבד בשמירה על פעילות חילוף החומרים הבסיסית, רוב הפְּרַנָה נשמרת ולאט נאגרת. כדי להשיג הרפיה מושלמת – ישנם שלושה שלבים של הרפיה – הרפיה פיסית, מנטלית ורוחנית. ההרפיה לעולם לא תהיה מושלמת עד שנסיים את שלושת סוגי ההרפיה.

 

תזונה נכונה

הגוף צריך לקבל את כל חמשת אבות המזון – פחמימה, שומן, חלבון, מינרל וויטמין. התזונה הנכונה מספקת דלק עבור הגוף. התזונה היוגית היא תזונה צמחונית, המבוססת על מזונות טהורים, פשוטים וטבעיים, והמעוכלים ונספגים בקלות, ומקדמים בריאות. אכילה של מזון בלתי-מעובד ישירות מהטבע (עדיף אורגני) יעזור להבטיח אסקפה של הצריכה התזונתית מאחר שעיבוד, זיקוק ובישול יתר של האוכל הורסים את רוב הערך של המזון.

בנוסף למנוחה, צום הוא המרשם האוניברסלי עבור כל המחלות, החל מחום וכלה בצלעות שבורות. ביחד עם תפילה, צום מומלץ ע"י כל הדתות בשביל טיהור, משמעת עצמית ושליטה עצמית.

חשיבה חיובית ומדיטציה

"הבסיס היחיד לאחדות אמיתית ומתמשכת של האנושות כולה הוא דת הלב. דת הלב הינה הדת של האהבה" (סוומי שיבננדה).

חשיבה חיובית (פילוסופיה עמוקה) ומדיטציה מביאות אותנו לידי שליטה. אנו מטהרים את השכל, הטבע הנמוך בא לידי שליטה מודעת על-ידי ייצוב וריכוז ההכרה. היוגה מעניקה פילוסופיה פרקטית עילאית. סוומי שיבננדה מסביר על גולת הכותרת של היוגה (מדיטציה עמוקה - סמדהי) : "סַמַדְהִי (תודעה עילאית) הינה איחוד מלא בנועם עם העצמי העליון. היא מובילה לחוויה אינטואיטיבית וישירה עם האינסוף. זוהי חוויה אלוהית פנימית שחורגת מעבר לגבולות הדיבור וההכרה. עליך לחוות זאת בעצמך על-ידי מדיטציה עמוקה. החושים, ההכרה והשכל מפסיקים את תפקודיהם. כאן אין זמן ואין סיבתיות".

על פי מרכז שיבננדה ליוגה ודנטה 

רוצים שיעור יוגה חינם ? הירשמו לערוץ היוטיוב שלנו

 

 online health

להתנסות ביוגה? "שבוע בשבעים":

בסטודיו: שבוע התנסות ללא הגבלה בעלות שיעור בודד

באונליין: שני שיעורי התנסות ב-70 ש"ח בלבד

 

 

הכי משתלם מנוי שנתי: 

# גישה חופשית לכל שיעורי האונליין והסטודיו

# סיסמה אישית לספריית שיעורי היוגה המוקלטים 

# ייעוץ וליווי אישי

# איכות HD

רוצה מנוי יוגה ? הקליקו כאן  

 

יש היום יוגה ? ראו לוח שיעורי יוגה מרכז  

מאמרים לתרגול יוגה בבית  # כל המאמרים

הירשמו לערוץ היוטיוב שלנו וקבלו ראשונים סרטונים לתרגול עצמי 

 

פייסבוק  אינסטגרם  יוטיוב  ביקורות גוגל  וואטצאפ      

 

 

 

 
top